Church Street

Jag har börjat inse nu att jag ska flytta ifrån stan och ut på landet.. Harkskär (där vårt hus ligger) är ju faktiskt landet på ett sätt, även om det bara ligger drygt 1,5 mil ifrån Gävle. Jag älskar faktiskt att bo mitt på stan. Det är alltid liv, ljud, "fart" och allt är så lättillgängligt. Jag älskar att ha fönstret öppet på sommaren och höra trubaduren ifrån Berggrenska.. Jag älskar att kunna ta en sväng på stan och titta på människor, ta en fika, strosa runt och bara vara. Boulongern, Gävle strand, torget, söder.. Allt ligget så nära! Jag tror att jag kommer sakna stan litegrann faktiskt, även om jag förhoppningsvis kommer älska Harkskär 10 ggr så mycket. Allt har sin tid och jag känner mig mer än redo för huset nu. Att ha ett eget hus att pyssla med så mycket man bara orkar. Kunna öppna dörren och vara ute direkt. Släppa ut Edward så han får gå fritt på gården. Grilla, sätta sig i en solstol, fixa i trädgården, ha plats över och slippa pussla med allt för att få plats.. Det känns så rätt med hus! Och jag kommer ju inte skiljas helt från min lägenhet på stan.. Den kommer jag ha kvar förstahandskontraktet på läänge till! Och stan finns ju faktiskt kvar även om vi flyttar 20 minuter bort, haha.

Men stan har ju inte bara fördelar direkt..

Det är (minst) två saker som ska bli otroligt skönt att slippa när det gäller vår port som ligger precis vid restaurangen Church Street!

1. Kön som alltid sträcker sig hela gatan ner innan Church Street öppnar kl 17. Varje dag. Året runt. Det värsta är att folk typ vägrar flytta på sig när man kommer för att de är livrädda att man ska tränga sig före dem i kön eller något.. Det är ett krig för att försöka ta sig in till trapphuset den tiden. Att komma med några matkassar, en hund och lite annat och ta sig igenom kön in till porten är ju ett ännu större krig..
2. Att alla restauranggäster använder vår lilla port som rökruta. Alla står jämt där på vår lilla trappa och blåser ut sin äckliga, giftiga rök. Jag hatar cigaretter, rök, rökare och att de står och förpestar vår luft, som vi måste gå igenom för att komma hem, är ju inget njut direkt..

Sen finns det ju fler nackdelar med att bo mitt i stan såklart. Att man tvingas bli delaktig i alla par-fylle-tjafs torsdag, fredag och lördag natt. Det grinas och skriks halva nätter utanför på vår gata, som är bakgatan till Heartbreak/Slickcity. Alla tar ju liksom vår gata till McD efter krogen och det hörs kan jag säga.. Alla dräggiga människor som snubblar fram.
Allt glassplitter och alla spyor som är på hela trottoaren efter helgen är inte heller så rolig. För att inte tala om kiss-stanken..
Eller sopbilen som kommer och tömmer Heartbreaks och Church Streets tomglas tisdag morgon kl 5. Eller gatusoparbilen som åker tiidigt på mornarna och dånar förbi. Eller parkeringshusets gnisslande galler som åker upp och ner hela kvällar och nätter.

Nej, tacka vet jag "landet" där man får sköta sig själv. Längtar till det stilla och tysta.. Det finns fördelar med allt, men jag är redo att säga hejdå till stadslivet for now. Nu vill jag bara att rusten ska bli klar så vi kan flytta in!

Dagens kö till Church Street 16.45.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0