Jag måste ändra historien jag måste skriva om de där sista orden

Fy tuusan vad hemsk film jag har sett. Efter att jag sett den bestämde jag mig för att jag vill göra något för att minska trafficking eller helst ta bort den helt. Jag har ju sagt enda sedan jag var liten att jag ska förändra världen på något sätt och det tänker jag fortfarande göra! Men jag tycker att det är så svårt att veta vart man ska börja :S det finns ju så mycket i Sverige som man skulle vilja ändra och göra bättre men ibland känner jag mig faktiskt ganska liten.

Iaf så tycker jag att ni ska se "the whistblower" (tror jag att den hette). Det är en fruktansvärd sannhistoria om hur tjejer åker iväg från sitt land i drömmen om att få ett jobb/säljs av sina egna familjemedlemmar/kidnappas men när de kommer fram blir de genast av med sitt pass och bortförda till någon sunkig bar där de hålls fången. De får veta att de har en skuld att betala tillbaka för resan och blir brutalt utnyttjade av otroligt många män. De sitter fast i kedjor och får nästan ingen mat. Männen får låna hem den för lite extra pengar och göra vad de vill med dem. Råkar de hända en "olycka" och kvinnan dör är det inte hela världen.. En scen i filmen är så vidrig så jag ångrar att jag såg den för jag mår så himla dåligt av det. Så är ni känsliga borde ni titta bort när ni märker att en av scenerna håller på att spåra. Egentligen är det väl konstigt att jag rekomenderar en så här rå film men jag tror att det ändå är bra att man ser att sånt här faktiskt händer!! Däremot ska man absolut inte vara för ung när man ser den.

Hela landet där den här filmen utspelar sig är korrupt och många av poliserna som ska hjälpa kvinnorna är med och får kvinnorna att "försvinna". Sen åker de dit till de där barerna efter jobbet och beter sig som svin. Även många människor som jobbar för FN finns med på bilder när de brutalt våldtar tjejerna. Iaf så är det en kvinnlig polis i filmen som gör allt hon kan för att hjälpa de här stackars tjejerna och som henne vill jag vara!!

Jag kommer ihåg att jag skrev här på bloggen för något år sedan om att jag läst i tidningen att vissa FN-soldater tvingar barn att ha sex med dem för att få mat/medicin/hjälp. Att det liksom är tacken de ska ha för att de är där och hjälper till.

Trafficking, vuxna som behandlar barn illa och människor som utnyttjar sin position är det värsta jag vet.

Ännu ett exempel på något som stör mig är den där Jurholt som är ledare för socialdemokraterna. För det första står socialdemokraterna i stora drag för att alla ska ha lika mycket pengar oavsett vad man gör eller jobbar med. Vad jag har läst har han en lön på närmare 150 000/ månaden. Hur många har det i månadslön liksom? Att han sen kräver en bostad i Sthlm som är betald är också helt galet. Han delar den med sin fru som egetnligen ska betala halva hyran.. Om jag får ett jobb i sthlm men helst vill bo kvar här i Gävle är det väl ingen som betalar min bostad? Då är det ju bara ta sitt pick och pack och åka. DESSUTOM får han resor mellan sina boenden betalda utanför sin lön. Av skattebetalarna. Att han inte skäms och avgår förstår inte jag.. Jag har verkligen inget som helst förtroende för Sveriges ledning. Visst, han är bara en människa tycker vissa och alla kan göra fel. Men någonstans långt innan det här tycker jag gränsen går för hur man ska bete sig och hur girig man får vara. Det är inte konstigt att världen ser ut som den gör om inte ens Sverige (som utåt sett är ett väldigt väluppbyggt och fungerande land) fungerar.

Det är som sagt svårt att veta var man ska börja för att komma dit man vill.. Men jag funderar på en lösning!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0