Kärlekens fem språk!

Just nu läser jag en bok som alla borde läsa. Hur intressant som helst! Den handlar om att lära sig att förstå varför människor beter sig som de gör och hur man tillsammans i ett förhållande går tillväga för att fungera ihop. Alla har olika sätt att visa sin kärlek och uppskattning på och har man inte samma kärleksspråk kan det bli mycket missförstånd och onödigt tjafs om man inte vet hur man ska hantera det.

De fem olika kärleksspråken som finns är:
1 ORD SOM BEKRÄFTAR
2 TID
3 GÅVOR
4 TJÄNSTER
5 FYSISK BERÖRING

Man kan såklart vara en liten blandning av de där men oftast är man lite mer av något och när du kommit fram till vilket kärleksspråk som är ditt och din partners kommer allt bli lättare.

Jag och Andreas har egentligen inte mycket som stämmer haha. Jag är en person som tar väldigt lätt på saker medan A är en riktig "gå till botten med allt"-människa. Jag är en frysig person medans Andreas gärna sover med fönstret öppet mitt i vintern. Jag tycker om en viss typ av musik och filmer och Andreas tycker om raka motsatsen. För mig är tid viktigt medan Andreas har något helt annat kärleksspråk. Planen är alltså att jag ska förstå mig på honom när boken är färdigläst haha. Tänk vad lätt det vore om det följde med en instruktionsbok med varenda person man träffar. Fast å andra sidan, vem har sagt att det ska vara lätt hela tiden?

Nu ska jag läsa vidare.. För er som tycker att sånt här är intressant kan ni leta på boken på biblioteket eller köpa den. Rekommenderas!


Kommentarer
Postat av: mormor

Håller med dig, den är bra. Man kommer kanske på hur den andre "är" utan boken, men förståelsen blir bättre/funkar snabbare med hjälp av det som står där.

Man behöver ju inte vara lika varandra, men förstå varandra. Lycka till!

2012-03-07 @ 19:36:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0