Blä

Jag är lite less på utbildnings-systemet här i Sverige.. Det är så himla knepigt uppbyggt? Jag kom ju in på 3 kurser nu till våren på Komvux, 4 kurser ligger jag som reserv på. De kurserna har jag sökt i 3 terminer nu men inte kommit in på för att jag har betyg i dem redan. Jag har alltså G i de ämnena och vill höja de betygen, men eftersom jag har betyg så kommer de som har IG och de som inte läst kursen alls i första hand. Hur STÖRT är inte det? Jag tycker det är helt vrickat. Jag var liksom borta på grund av sjukdom i nästan halva av min gymnasietid. Typ hela ettan och halva tvåan. Men jag kämpade på och verkligen försökte så att jag ändå skulle klara av skolan. Så jag fick ju godkänt i alla mina ämnen, och jag var helt överlycklig att jag hade klarat gymnasiet trots så mycket frånvaro. Men nu kan jag inte plugga upp mina betyg för de som har SKITIT i skolan går före.. Jag hade alltså haft lättare att läsa upp mina betyg om jag inte klarat gymnasiet än som det är nu. Så jag kommer liksom ingenvart känns det som ;(. Plus att jag kommer få 1000 kr i månaden från CSN. Det är ju nästan så att det räcker till en femtedel av våran hyra. Det är ju SKITBRA!! Verkligen..
Visst jag kommer väl jobba endel också men man får ju inte vara borta från lektionerna alltför mycket och jag har ju liksom lektioner måndag, tisdag, onsdag och fredag. Så det är ju typ helgerna jag kan jobba på och det blir inte så himla mycket pengar det heller..

Jag är väldigt tacksam för att jag har mitt extrajobb så det är inte det jag gnäller på.. Det är det här fucking skit sättet som allt är uppbyggt på som jag gnäller över. Man måste typ utbilda sig för att kunna få ett jobb, men man kan inte utbilda sig för man kommer inte in på kurserna man behöver och kommer man väl in på kurser så kan man typ ändå inte gå för man har inte råd! Jag hatar när pengar stoppar en.. Jag som vill så himla mycket!! Och nu menar jag inte åka utomlands, köpa ny bil, nya kläder och såna saker (haha såklart vill jag det också men det är inte det jag syftar på).. Jag vill ha pengar så att jag kan utbilda mig!! Skulle jag ha obegränsat med pengar skulle jag utbilda mig till allt som går. Förstå vad roligt att vara så utbildad? Kunna massa olika saker. Och så skulle jag hjälpa människor och göra något bra av det! Inte jobba bara för att tjäna pengar.. Jag vill inte jobba med vad som helst hela livet bara för att klara mig.. Jag vill jobba för att det finns en mening med det jag gör och att det leder till något bättre.

Men vet ni? Jag tror att det här kommer lösa sig och bli bra tillslut ;) Men just nu känns det bara skitsurt.

B L Ä F Ö R A T T P E N G A R S K A H A S Å N S T O R B E T Y D E L S E!

Men nu lämnar jag det här på min blogg och hoppar in i duschen. Jag och Diva har tränat, så det kan behövas en liten dusch. Och snart kommer min lilla gobit hem också. Han får mig alltid på bra humör :)

Ha en bra dag! Puss och kram




Kommentarer
Postat av: Anonym

Det kommer att gå bra för dig Evelina. Men som student är livet inte alltid så lätt. Inte för andra heller för den delen. Men som student känns det ibland extra jobbigt bara för att man inte har några pengar. Man är fattig som student, men det är ju därför man pluggar. För att få ett jobb och tjäna pengar. Det är så många som söker och slåss om jobben. Men med en utbildning har man en fördel. Kämpa på, du kommer att klara det. Det vet jag, även om det känns surt just nu! Lycka till och ikväll ska vi leta, leta, leta :)

2010-01-04 @ 16:19:29
URL: http://frutrostek.blogg.se/
Postat av: Jenna

Jo det skulle vara trevligt =)

2010-01-04 @ 16:57:33
URL: http://jennaj.blogg.se/
Postat av: Sophie

Ja det är helt sjukt system. Man pluggar ju för att få bra betyg för att ha lättare att plugga vidare, om de nu är på högskola eller komvux. Sjukt system. .

2010-01-04 @ 20:50:47
URL: http://sophiea.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Evelina... Jag är hemskt ledsen men boken måste ha kommit bort i flytten. Vi har letat precis överallt i kväll!! Utan resultat... Men jag såg att boken finns att köpa på adlibris, fast den var tillfälligt slut där så jag tänkte kolla om den finns på Bokia på köpis imårrn... Förlåt men detta var inte meningen...

2010-01-04 @ 22:33:33
URL: http://frutrostek.blogg.se/
Postat av: kattis

Vet precis hur det känns, har 2 kurser som jag fick G i som jag sökt för att få plugga upp enda sen vi slutade skolan och inte har man fått komma in än inte =/ . Så jag vette sjutton hur jag ska göra, försöker hitta liknande utbildningar som KY & YU men det finns inte, bara högskolan och då krävs det såklart högre betyg i just dom 2 kurserna och jag ångrar mig så starkt att jag var så less på skolan just då =/

2010-01-04 @ 23:28:10
Postat av: Jenna

Ja, han är ju underbart snygg! :-D



Fick du mitt sms igår kväll? Puss

2010-01-07 @ 10:19:31
URL: http://jennaj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0